Kategoriat
Tieto- ja viestintätekniikka

Vuosi 2011 sivustolla

Vuosi 2011 oli mielenkiintoinen. Se sisälsi kampanjan ehdokkaana eduskuntavaaleissa ja siirtymän uuteen Joomla versioon sivuilla. Katsoin miltä vuosi näytti näiden sivujen Google Analytics tilastojen kautta katsottuna ja tein joitain mielenkiintoisia havaintoja.

 

Vuodesta 2010 näkyi ensimmäisenä homoillan jälkeisen kirjoitukseni nostattama valtava piikki kävijämäärissä sivuillani. Nyt vuotta 2011 tarkastellen ehdokkuus eduskuntavaaleissa ei tuonut ollenkaan niin suurta yksittäistä piikkiä, mutta sen tuottaman pienen ”vuoriston” alle kävijämääräkuvaajassa mahtuu aivan yhtä paljon kävijöitä. Kaikkiaan vuoden mittaan sivuilla käytiin 4291 kertaa, siis keskimäärin 12 kertaa vuorokaudessa. Tämä on kolmannes enemmän kuin edellisenä vuotena. Vastaava nousu (30%) näkyy myös yksilöidyissä kävijöissä.

Vierailujen laatukin näkyy parantuneen: sivujen katselut lisääntyivät enemmän (39%) mutta välittömät poistumiset (vain 25%). Sivustolla keskimäärin vietetyssä ajassa ei tapahtunut merkittävää muutosta (2 minuuttia 50 sekunttia) kuten ei myöskään selattujen sivujen keskimääräisessä määrässä (3,5). 80% kävijöistä on sivuilla ensimmäistä kertaa ja jos toistuvat käynnit saman vuorokauden aikana huomioidaan luku nousee yli 90 prosentin.

2/3 kävijöistä viihtyi kuitenkin vain enintään 10 sekunttia. Jos tarkastellaan käyntejä sivuilla siivoten pois välittömästi poistuneiksi luokitellut, jäljelle jäävistä 10 prosentistakin käyntejä puolet päättyi 10 sekunnissa. 20% kävijöistä viipyy sivuilla pitempään, mutta enintään kolme minuuttia. 37% kävijöistä katsoo useamman kuin yhden sivun, 30% enemmän kuin kaksi sivua, 20% enemmän kuin viisi sivua.

95% kävijöistä tulee Suomesta. 36,5% Uudeltamaalta (30% Helsingistä), 21,5% Pohjois-Savosta (20,7% Kuopiosta) ja 5,7% Pohjois-Pohjanmaalta (4,9% Oulusta). Ulkomailta sivuilla käydään eniten Yhdysvalloista (1,5% käynneistä), Brasiliasta, Britanniasta ja Ruotsista.

Sivuja selanneiden tekniikassa oli tapahtunut vuodessa melkoisesti muutosta. Firefoxin osuus selaimista oli noussut 10 prosenttiyksikköä 43 %:iin Internet Explorerin (25%) ja Safarin (9%) yhtäläisellä kustannuksella. Chromen osuus oli pysynyt 20%:ssa. Windowsin osuus käyttöjärjestelmissä oli pudonnut prosenttiyksikön, mutta on edelleen vahvat 75%. Omppujen yleistyminen ei näy sivujen selaajatilastoissa, päinvastoin, Macintoshien osuus on laskenut 2 prosenttiyksikköä 12%:iin. Linux-käyttäjien osuus puolestaan oli noussut peräti 6 prosenttiyksikköä 9 %:iin.

Näyttöjen kokotilastoissa aiemmin näkynyt jakautuminen entistä suurempiin ja toistaalta hyvin pieniin näyttöihin on vuodessa kadonnut tilastoista. Nyt vähintään 85%:lla käyttäjistä on vähintään 1024 poikkipikselin näyttö ja loput muodostavat pitkän ja tasaisen hännän tilastollisessa frekvenssissä. Tilastoissa näkyy myös marginaalinen joukko supersuuria yli 2500 tai jopa yli 3000 poikkipikselin näyttöjä. Näyttötilastojen tuijottelu sai pohtimaan noiden pikselilukujen taakseen kätkemää valtavaa näyttöjen fyysisen koon (eli erottelukyvyn!) eroa.

Verkko-osoitejärjestelmän oheistiedot ovat ihan hirveä suo, josta minkään hyödyllisen tai luotettavan tiedon kalasteleminen on hankalaa. Paitsi että sijaintikunniksi on kirjattu sellaisia hehkeitä kyliä kuin Vuorela tai Karhula, verkon omistajiksi on kirjattu ”broadband access pool”, ”The network is for broadband modems and set top boxes” tai ”the network is for cable modems and set top boxes”. Google Analytics paljastaa kuitenkin, että kunnat ja korkeakoulutuslaitokset ovat omalla tavallaan erittäin merkittäviä verkkoyhteyksien tarjoajia – molempia löytyi tilastoista kymmeniä. Omalla tietyllä tavallaan huvittavaa on löytää sivujen selaustiedoista useita mediataloja ja sellaisia lähdeosoitteita kuin Kirkkohallitus tai ”sm/poliisiosasto”.

Merkittävin tapa löytää sivuni ovat hakukoneet (58% liikenteestä) ja näissä Google on käytännössä yksinvaltias (99%). 25% sivujeni käynneistä tulee jollakin toisella sivustolla olevan linkin kautta viittauksena. Tämä jättää myös perinteiselle osoitteen kirjoittamiselle osoiteriville tai kirjanmerkin/suosikin käyttämiselle merkittävän osuuden liikenteestä. Viittajista Facebook tuottaa yksinään 6% liikenteestä ja erilaiset Vihreän liiton sivustot 4%. Viime vuoden tilastoissa on myös lukemattomia vaalikoneita – erityisesti karmean Zefin inkarnaatioita – viittaajina ja ehdokkuus näkyy myös aselainsäädännöstä kiinnostuneiden ja muiden etujärjestöjen foorumeilta ja sivuilta on tulleina viittauksina.

Sivujen katseluista viidennes kohdistuu etusivuun. Sivuilla olevista teema-alueista ylivoimaisesti kiinnostavin  on ollut HLBTIQ-asiat 18,5%:lla sivukatseluista. On mielenkiintoista nähdä miten loppuvuodesta tapahtuneen versiosiirtymän yhteydessä toteuttamani elokuva-arvioiden siirtäminen tuon teeman alta yhteen kirjojen kanssa vaikuttaa tähän tilastoon. Toiseksi merkittävin alue ovat yhdistysasiat 7,5%:lla.

Vuoden leimallisin ja mieleen jäänein piirre on kuitenkin sivujen Olark chatin aktivoituminen. Ilman mitään erityisiä toimenpiteitä sen esiinnostamiseksi sen käyttö aktivoitui ehdokkuuden myötä ja vuoden mittaan sivuilta rekisteröitiin 450 Olark-tapahtumaa ja 23 sen kautta käytyä keskustelua. Paitsi mielenkiintoisia keskusteluja sivuilla kävijöiden kanssa Olark yhdistettynä Empathyyn Ubuntussa pitää minut reaaliajassa siitä mitä sivuillani katsellaan. Jo kolmesti joulusta 2011 alkaen silmääni on pistänyt piikki vierailuja sivuilleni televisio-ohjelmasta samana päivänä löytyvän hlbtiq-elokuvan nimellä tehtyjen Google-hakujen johdattamana.

Ai ja jos se ketään kiinnostaa: sekä terokankaanpera.fi että terokankaanperä.fi (xn--terokankaanper-jib.fi) johtavat näihin samoihin tilastoihin. Käynneistä sivuillani noin 17% saapuu tuon nimeni todellisessa muodossa sisältävän idn-verkkotunnuksen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *