Kategoriat
Tieto- ja viestintätekniikka

Sinitaivaan alla

Pian liityttyäni Mastodoniin sain tuttavaltani myös Bluesky-kutsun. Tarkoitukseni oli alunperinkin tutustua molempiin sekä mielenkiinnosta että työni vuoksi. Blueskyn käyttöönotossa ei ollut ollenkaan samanlaista tuskailua palvelimen valinnan kanssa koska se on keskitetty sosiaalinen media, ei federoitu kuten Mastodon. Sen kehitystyön keskeneräisyys näkyi jo käyttöönotossa intuitiivisuuden puutteena ja “mitäs nyt” -hetkinä. Tuo kokemus keskeneräisyydestä on kuukauden käytön aikana vain vahvistunut.

Olin heti käyttöönoton jälkeen hiukan huolestunut Blueskyn vetovoimasta: “täällähän on kaikki ne kivat tyypit Twitterin kultaisilta vuosilta”. Paljon enemmän kuin Mastodonissa ja paljon helpommin löydettävissä. Vanhasta Twitteristä muistuttaa myös tuttavallinen lätinä ja “shitpostaus”. Mutta jotain puuttuu: asia; varsinkin uutisten jakaminen ja kommentoiminen on vähäistä. Mastodonissa on paljon enemmän “asia-perttejä ja -pirkkoja” kuin lärpättelijöitä. 

Päivitysten tiivistämiseen ja ytimellistämiseen pakottava merkkimäärärajoitus (300) Blueskyssä tuli aluksi pari kertaa tiukasti vastaan mutta nyt vanhaan tuttuun viestien harkitsemiseen on tottunut ja pidän siitä taas.

Koen Blueskyn virran (feed) jotenkin vaikeasti lähestyttävänä. Näen paljon keskeltä ketjua irrotettuja vastauksia ja vastauksia niihin. En oikein hahmota miten tämä virta eroaa Mastodonin vastaavasta – aikankaan se ei Mastodonissa ole minkään algoritmin säätelemä – mutta koen sen vaikeammaksi päästä sisään keskusteluun ja löytää kiinnostavia keskusteluja.

Kokemukseni on myös että itse paljon jakamiini kommentoituihin uutisiin sitoutuminen (engagement) on Mastodonissa 4-5-kertaa yleisempää kuin Blueskyssä. Siitä huolimatta että sisältö on identtinen tai lähes identtinen, verkostoissani molemmissa on samoja henkilöitä ja minulla on tätä kirjoittaessani identtinen määrä seuraajia molemmissa (132).

“Kuplani” näissä uusissa sosiaalisen median palveluissa lienevät selvästi erilaisia. Mastodonista minulle on muodostunut hyvin vahvasti vasemmistolaisen kuplan tuntu. Bluesky tuntuu hyvin paljon lärpättelyringiltä tuttujen kesken. Siellä on selvästi enemmän tunnettuja poliitikkoja ja journalisteja kuin Mastodonissa. Siltä osin se näyttää ottavan Twitterin ekologisen lokeron Suomi-somessa. Minusta näyttää kuitenkin siltä etten ole ainoa joka odottaa pölyn laskeutumista ja voittajan selviämistä: poliitikot eivät selvästi vielä panosta kummassakaan viestintään mutta haluavat olla Blueskyssä jo kuulolla ja keräämässä seuraajia.

Mastodonia on syytetty vaikeasti ymmärrettäväksi ja käytettäväksi mutta minulla on paljon enemmän tällaisia kokemuksia Blueskystä. Olen ollut jokseenkin hämmentynyt aihetunnisteiden (hashtag) olemattomasta roolista Blueskyssä. Mutta en vielä ollenkaan niin hämmentynyt kuin risuaidalla merkitystä Feeds-”välilehdestä”. Luulen sen olevan jonkinlainen kokoelma erilaisia “linssejä” joilla voisin tarkastella seuraajieni tuottamaan virtaa eri näkökulmista, mutta toistaiseksi se ei tuota mitään järkevää. Bluesky sisältää mekanismin jolla se suosittelee sinulle uusia seurattavia jollakin perustella ja se tuottaa selvästi paremmin tuloksia kuin Mastodonin vastaava toiminto.

Arkista Blueskyn käyttöä haittaa huomattavasti se, että Android-laitteiden sovellukset eivät ilmeisesti ole niin pitkälle kehitettyjä että niihin jakaminen sulautuisi oikein järjestelmään. Kun valitsen tavallisen tapaan jaa-kuvakkeen kuvistani tai selaimestani, en löydä Blueskytä jaon kohteista ollenkaan vaan minun on manuaalisesti kopioitava linkki sovellukseen ja tehtävä jako. Tämä on jo todella merkittävä haitta käytettävyydelle ja siksi hyvin erikoinen.

Nyt, kuukauden Blueskyhynkin tutustuttuani en ole yhtä huolissani siitä Mastodonin kilpailijina kuin olin heti käyttöönoton jälkeen. Palvelu ja sovellus ovat selvästi keskeneräisiä ja kehitystyötä on paljon tehtävänä. Vuorovaikutus Blueskyssä on heikompaa kuin Mastodonissa ja äskettäin löytämäni The Vergen artikkeli Twitterin perillisistä ja sosiaalisen median tulevaisuudesta sisältää viitteitä siitä että alan kehittäjät ymmärtävät federoidun sosiaalisen median paremmuuden ja merkityksen hyvin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *