Kategoriat
Yhdistystoiminta

Järjestäytymisen muistilista

Taloudenhoito

Taloudenhoitoon liittyvissä järjestäytymispäätöksissä on paljolti kysymys muualta kuin yhdistyslaista ja yhdistyksen säännöistä tulevista määräyksistä. Kirjanpito- ja tilintarkastuslaki asettavat osan vaatimuksista ja taloudenhoidosta hallituksella on kokonaisvaltainen vastuu, tekipä sitä käytännössä kuka tahansa, joten hallituksen on myös valvottava sen toteuttamista jotenkin ja kyettävä osoittamaan näin tehneensä. Nämä kohdat sisältävät myös elementtejä sisäisestä valvonnasta ja osa asioista olisikin hyvä olla määriteltynä erillisissä taloudenhoidon ohjeissa tai ohjesäännöissä.

  • tilinkäyttöoikeuksien ja -välineiden tarkastaminen (poistot ja lisäykset)
  • kuka tarkastaa / hyväksyy / maksaa laskut?
  • voidaanko laskuja maksaa etukäteen tarkastamatta/hyväksymättä?
  • kenellä on lupa tehdä taloudellisia sitoumuksia yhdistyksen nimissä ilman erillistä hallituksen päätöstä ja miten suuria?
  • millaista tilikarttaa ja kustannuspaikkajakoa noudatetaan?
  • kuka tekee kirjanpidon / on yhteydessä kirjanpitäjään/tilitoimistoon?
  • kuka hoitaa yhteydenpidon tilintarkastajiin?
  • miten ja kuinka usein taloudesta raportoidaan hallitukselle? (laskulistat, toteumat, kustannuslaskelmat)
  • miten (”vapaan”) rahan käyttöä suunnitellaan?
  • tehdäänkö erillinen ”käyttötalousarvio”?
  • missä aikataulussa, miten ja kenen toimesta tilinpäätös ja talousarvio valmistellaan?
  • kulukorvaus (esim. matkalasku) käytännöt (aikarajat, tositteet, perusteet)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *