Kokousten agendan muodostuminen
Tämä osio perustuu ajatukselle, että puheenjohtaja ja sihteeri eivät ole yhdistys vaan kaikki hallituksen jäsenet vastaavat jostakin osa-alueesta ja tuottavat valmisteltuja asioita kokouksen päätettäväksi. Tällainen toimintamalli säästää paljon sihteerin ja puheenjohtajan työtä.
- miten asia saadaan listalle?
- kuka lopulta päättää asian ottamisesta käsiteltäväksi?
- kuka / ketkä laativat listan?
- kenelle ilmoitetaan listalle haluttavista asioista?
- ovatko jotkin asiat aina listalla? (esim. uusien jäsenten hyväksyminen tai laskujen hyväksyminen)
- kuinka paljon aikaisemmin listalle haluttavista asioista on ilmoitettava?
- mikä on niin suuri asia, että sen valmistelu- ja päätösprosessi sovitaan etukäteen useisiin kokouksiin?
- millainen lista laaditaan (asia- vai esityslista)? eli mitä asioita listalle haluttavan asian mukana on toimitettava?
- koska ja miten lista toimitetaan hallitukselle?